Exempel på frågor och svar om det kollektiva bredbandet.

Föreningen vill komplettera med ett antal frågor och svar till det utskick ang. kollektivt bredband som samtliga medlemmar har fått utskickat till sina postboxar nyligen.

  • Måste föreningen ha detta? Ja, det har röstat igenom på en extra stämma som alla blivit kallade till. Genom en gemensam upphandling har föreningen fått supersnabbt internet till samma kostnad som många betalade tidigare för sämre internet eller i många fall mycket billigare internet med högre hastighet.
  • Kommer det kosta något för medlem? Det kostar 99 kr/månad, vilket läggs som en extra avgift på månadsavgiften, kostnaden kommer dock först 3 månader efter start (till januari avin).
  • Vad sker med gamla bredbandet? Detta måste respektive medlem själva säga upp, dock om ni har befintligt bredbandsuttag upphör det gamla automatiskt eftersom de inte längre kan leverera bredband. Däremot om ni har ComHem eller annan lösning (ex. mobilt bredband) måste ni säga upp detta med er operatör. Säkrast är dock att alltid kontakta er leverantör och säga upp detta. Måndag den 2 oktober börjar nya bredbandet.
  • Finns det skillnad i hur medlem ska agera beroende på om de har gamla bredbandet via uttaget ViaEuropa eller via ComHem? Se svar ovan.
  • Hur blir det med autogiro för gamla bredbandet? Som medlem uppmanas man att ta bort autogiro, men avvakta först tills du har fått sista avin av din gamla operatör.
  • Autogiro i framtiden? Du kan lägga medlemsavin på autogiro, ansök direkt i er bank eller via autogiro-blankett på www.Riksbyggen.se sök sedan på autogiro.
  • Vilken hastighet får medlemmarna? Upp till 1 Gb/1Gb, d.v.s. 1000 Mbit/s ner och 1000 Mbit/s upp.
  • Behövs ny router? Gamla routern fungerar ofta, men beroende på när den är köpt och kapacitet så kan hastigheten variera. Vill man nyttja hastigheten full upp måste man eventuellt köpa ny router, viktigt att den då klarar ovan hasighet.
  • IP-telefoni? Har man detta måste man lägga över det till nya operatören omgående, ta kontakt med er gamla och nya operatör så att ni inte blir utan IP-telefoni.
  • Vad heter nya operatören? Föreningen har tecknat avtal med T3 Bredband, 0770-350 330 eller www.t3.se
  • Vill inte ha internet? Då står det dig fritt att inte använda internet, men du måste ändå vara med och betala eftersom vi numera har en kollektiv upphandlad tjänst. Föreningen hoppas att du istället tar tillfället i akt att testa internet.
Denna text har föreningen erhållit utav expert inom området. Angående hanteringen av avgående tjänsteleverantör så kan de aldrig fakturera för något som de inte har levererat eller inte kommer att leverera. Så använd vanligt sunt förnuft och betal inget som rör perioder efter avslutsdatumet (oavsett vad Bredband2 hävdar). ViaEuropa utgår från att alla boende i Malmöhus 22 inte betalar fakturor för perioder efter avslutdatumet och bestrider dem med hänvisning till att inget kommer att levereras (eller i efterhand har levererats). Gäller det autogiro måste berörd person i vanlig ordning kontakta sin bank för att ta bort autogirot mot bredbandsleverantör. Skulle någon boende ha väldigt lång förskottsbetalning vid ett bestridande och bredbandsleverantör väljer att stänga abonnemanget innan avslutsdatumet i föreningen, så meddela ViaEuropa så lägger de på ett tillfälligt abonnemang tidigare.

Nyhetsarkiv

Länkar

Senaste nyheter

Etikettmoln